Storytellers: Elina Simonen

Nimi: Elina Simonen
Erikoistuminen: Muoti, mainokset ja julkisuuden henkilöt
Koulutus: Bacherlor of Fine Arts, KIAD
Yhteystiedot: 
elinasimonen.com
Instagram: @elinasimonen

”Suhtaudun jokaiseen uuteen työhöni aina samalla intohimolla kuin kyseessä olisi ensimmäinen työni. Haluan luoda visuaalisen elämyksen, joka kestää aikaa. Erityisen innostunut olen kansikuvista, joita olen saanut tehdä kiitettävän paljon viime vuosina. Tuntuu hyvältä, kun samaan aikaan lehtihyllyillä voi olla esillä useampi kuvaamani kansi.”

Muodin inspiroima

Kuvaan paljon muotia, mainoksia ja julkisuuden henkilöitä. Haen kuviini usein inspiraation muodin trendeistä. Olen valon kuvaaja. Meissä kaikissa hehkuu valo. Haluan, että kuvaamani kohteet pääsevät loistamaan kamerani edessä.

Valokuvaus kiinnosti minua jo Kaitaan kuvataidelukion ajoista lähtien. Lukion jälkeen menin opiskelemaan valokuvausta Karjaan kansanopistoon. Sieltä sain hyvät tekniset perusvalmiudet kuvaamiseen. Paikalla vieraillut brittiyliopiston edustaja sai minut innostumaan jatko-opinnoista Englannissa. Lähdin syventämään valokuva-alan opintojani Kent Institute of Art & Designiin 1990-luvun lopulla. Olin todella innostunut koulutuksen sisällöstä, kansainvälisestä ilmapiiristä ja kunnianhimoisista kollegoistani. Verkostoiduimme, teimme runsaasti erilaisia projekteja ja kilpailimme positiivisessa mielessä keskenämme. Teen edelleen yhteistyötä Kentissä tapaamieni opiskelukavereiden kanssa. On ollut inspiroivaa seurata, miten heidän uransa ovat kehittyneet ympäri maailmaa.

“Toivoisin myös, että asiakkaat hyödyntäisivät monipuolisemmin sitä osaamista, mitä me valokuvan ammattilaiset olemme urillamme kerryttäneet eri projektien myötä. Monella meistä on kokemusta ja syvää ymmärrystä brändeistä. Meistä voisi olla asiakkaille paljon apua jo konseptoinnin suunnitteluvaiheessa.”

Paluu Suomeen kiritti ammattikuvaajan uraa

Asuin Englannissa kahdeksan vuotta. Opintojen edetessä sain harjoittelupaikan Lontoosta. Työskentelin Scene Magazine -muotilehden Picture Desk -assistenttina ja myöhemmin kuvatoimisto Corbis Images UK:n Feature Editorin henkilökohtaisena assistenttina. Erilaisissa assarin töissä sain hyvän läpileikkauksen valokuvatuotannosta ja kuvausprosesseista. Pääsin nopeasti tutustumaan ammattikuvaajien arkeen. Aloin myös itse ottaa vähitellen omia kuvia, joita julkaistiin paikallisissa indie-lehdissä. Samoihin aikoihin sain myös työtarjouksia Suomesta. Opiskeluportfolioni oli herättänyt kiinnostusta. Sen ansiosta sain kuvata muotia muun muassa Cosmopolitaniin. Vaikka viihdyin hyvin Lontoossa, tein käytännöllisen päätöksen ja muutin takaisin Suomeen. Ymmärsin, että voisin vakiinnuttaa asemani ammattikuvaajana nopeammin Suomessa kuin erittäin kilpailluilla brittimarkkinoilla. Aloin tehdä paljon muotikuvauksia eri muoti- ja lifestyle -lehdille. Markkinoiden muututtua olen alkanut kuvata muodin rinnalla myös henkilökuvia ja brändikuvausta yrityksille.

Kulttuurishokki

Opiskelu ja työt Englannissa antoivat minulle paljon itsevarmuutta ja rohkeutta. Opin sanomaan ääneen, missä asioissa olen kuvaajana hyvä ja uskalsin tarttua ennakkoluulottomasti vaativiinkin projekteihin. Palattuani Suomeen huomasin, että kulttuuri on meillä erilainen. Omaa ammattiosaamista ei ole välttämättä soveliasta hehkuttaa samalla tavalla kuin kansainvälisillä kentillä. Se on tavallaan hassua, sillä mielestäni meillä on paljon kansainväliselle tasolle yltäviä ammattikuvaajia, jotka voisivat rohkeammin tuoda esiin omaa erinomaisuuttaan. Toivoisin myös, että asiakkaat hyödyntäisivät monipuolisemmin sitä osaamista, mitä me valokuvan ammattilaiset olemme urillamme kerryttäneet eri projektien myötä. Monella meistä on kokemusta ja syvää ymmärrystä brändeistä. Meistä voisi olla asiakkaille paljon apua jo konseptoinnin suunnitteluvaiheessa.

Video haltuun

Kokonaisuuksien haltuunotoista käy hyvänä esimerkkinä Fazerille ja Bestseller-vaateketjulle ohjaamani video #uusimusta, jossa Fazerin uudistuneiden lakritsipakkausten mustavalkoinen, pelkistetty ilme toistuu brändin uudessa vaatemallistossa. Olen pitkään halunnut ohjata mainosvideoita, mutta päätin tarttua tehtävään vasta kun olin varma osaamisestani ja löytäisin sopivan kohteen. Vila, Vero Moda ja Jack & Jones -brändejä edustava tanskalainen Bestseller halusi minut ohjaajaksi mukaan Fazer-yhteistyöhön, sillä olin aiemmin tehnyt Bestsellerille muotikuvauksia. He halusivat tiimiin ammattilaisen, jolla on tuorein ymmärrys muodin trendeistä, estetiikan tajua ja oikeat kontaktit. Muotikuvauksissa on mielestäni tärkeintä casting ja oikeat mallit. Kansainvälisen verkostoni ansiosta sain kuvauksiin mukaan oikeat mallit, jotka sopivat erinomaisesti molempien yhteistyökumppaneiden brändimaailmaan. Tässä yhteistyössä kiteytyi useat toiveeni. Sain olla mukana konseptin kehittämisessä ja visuaalisen ilmeen suunnittelussa alusta alkaen, tuoda mukaan inspiraatiota muodin maailmasta, työskennellä valitsemieni mallien kanssa ja antaa heidän loistaa ohjauksessani.

Ammattikuvaajan työ on projektinhallintaa

Kansainvälisten opintojeni ja työkokemusten kautta minulle on kertynyt monipuolinen osaaminen erilaisten projektien läpiviennistä. Ammattikuvaajan työssä varsinaisen kuvaustilanteen luominen ja kuvaukset itsessään ovat loppujen lopuksi vain murto-osa kokonaisuudesta. Hyvä ja luotettava tiimi on tärkeintä projektinhallinnassa. Olen tehnyt pitkään yhteistyötä Jari Hämäläisen kanssa. Hän on maailmanluokan ammattilainen.

Jokaisessa toimeksiannossa on kyse asiakkuuden hallinnasta alusta loppuun asti. Onnistunut lopputulos vaatii paljon esi- ja jälkityötä, jotta asiakas varmasti saa sen mitä odottaa ja kaikki ovat tyytyväisiä lopputulokseen.  

Koordinoin hiljattain yhdessä tuottaja Anna Ylä-Kautun kanssa vaativat Lapin muotikuvaukset, joihin osallistui useita henkilöitä eri maista. Projektin vetäjinä meidän oli osattava huolehtia myös kaikkien osallisten työturvallisuudesta, kun kuvaukset tehtiin poikkeuksellisissa oloissa Haltin rinnemaisemissa. Tämän kokoluokan projektin läpivienti edellytti kykyä osata arvioida oikein tarvittavat resurssit, kunnioittaa kaikkien tiimin jäsenten mahdollisuutta antaa parastaan projektille ja tuottaa turvallisesti laadukasta jälkeä asiakkaalle.

Kansikuvat kutkuttavat

Suhtaudun jokaiseen uuteen työhöni aina samalla intohimolla kuin kyseessä olisi ensimmäinen työni. Haluan luoda visuaalisen elämyksen, joka kestää aikaa. Erityisen innostunut olen kansikuvista, joita olen saanut tehdä kiitettävän paljon viime vuosina. Tuntuu hyvältä, kun samaan aikaan lehtihyllyillä voi olla esillä useampi kuvaamani kansi. Kansikuvissa on oma taikansa. Ne ovat lehden käyntikortti, jolla lehti myy itsensä lukijoille ja erottuu joukosta. Kansikuvien kuvaaminen on erittäin vaativaa työtä, sillä lehdiltä tulee usein erittäin tarkat tekniset vaatimukset kuvasta ja sen visuaalisesta ilmeestä.  

Tarkoin määriteltyjen toimeksiantojen vastapainona on mukava tehdä kokonaisuuksia, joissa luovuudelleni annetaan lähes täysin vapaat kädet. Tein stylisti-malli Maryam Razavin kanssa pari vuotta sitten tyylikirjan EXCLSV, johon kuvasin Razavin haastattelemat 39 trendikästä muotivaikuttajaa ja parhaat palat heidän vaatekaapeistaan. Oli inspiroivaa saada kuvata julkisuudesta tuttuja muotikasvoja haluamallani tavalla.

Haaveenani on toteuttaa jonain päivänä uusi, visuaalisesti kokeileva ja inspiroiva oma lehti. Tein joitakin vuosia sitten pari numeroa Falter-lehteä yhdessä päätoimittaja Emma Penttisen kanssa. Luovana johtajana vastasin lehden visuaalisesta ilmeestä ja olin myös mukana neuvottelemassa lehteen Iittalan ja Nokian kaltaisia sponsoreita. Haluaisinkin tulevaisuudessa erikoistua entistä enemmän suurten kokonaisuuksien konseptointiin ja toteuttamiseen.

Teksti: Olli Manninen